Stel je voor, je woont in Rotterdam en ineens krijg je een energierekening voor een aansluiting die niet van jou is. Het kan nog gekker: je ontdekt dat jouw adresgegevens zijn gebruikt voor een energielevering waar jij niks van weet. Grote kans dat je denkt “Help! Wat moet ik doen?”.
In de wereld van stroom en gas noemen we dit een OLEV. Een onterechte levering. Het is vervelend maar maak je geen zorgen. Meestal is dit heel gemakkelijk op te lossen. In dit artikel leggen we je uit wat het precies is en hoe we je kunnen helpen.
Wat is een onterechte levering (OLEV)?
Je krijgt energie geleverd van een leverancier waar je nooit voor hebt gekozen. Of je krijgt energie geleverd op een aansluiting die niet eens van jou is. Vaak is het een foutje in de administratie waarbij de verkeerde postcode, huisnummer en toevoeging zijn doorgegeven. En soms, is het omdat je buurman per ongeluk jouw adres heeft ingevult bij het overstappen.
Wat moet ik nu doen?
Als je vermoedt dat jouw aansluiting of adres per ongeluk is overgenomen door Mega, of een andere leverancier, volg dan de volgende stappen.
In 6 stappen je OLEV opgelost
- Neem contact op met Mega
Stuur ons een foto op van je elektriciteitsmeter. Let op dat de meterstand én het meternummer goed zichtbaar zijn. Zo kunnen we je aansluiting controleren.
Dit is waarom je altijd een foto van je meterstand moet maken bij sleuteloverdracht. - Mega controleert en zoekt de fout
We kijken in onze systemen, controleren of jouw adres onterecht aan een andere levering is gekoppeld.
- Mega gaat voor je aan de slag
Bleek het een onterecht overname te zijn? Dan gaan wij direct aan de slag voor je en nemen contact op met de juiste partij. Jij hoeft nergens achteraan te gaan, wij regelen het voor je.
a. De onterechte leverancier, als Mega jouw leverancier is
b. Je huidige leverancier, als Mega niet jouw leverancier is - Wachten op bevestiging leverancier
De andere leverancier moet aangeven dat het inderdaad om een onterechte levering gaat. Dat kan soms even duren, maar we houden je uiteraard op de hoogte. - Levering stopt
De leverancier zal de onterechte levering stopzetten en verwijdert alle rekeningen die daaruit voortkwamen. - Adminstratie op orde
Je komt terug bij je eigen leverancier en we doen alsof de onterechte levering nooit heeft plaatsgevonden: alleen de juiste rekeningen staan nog in het systeem. Van de aansluiting die je wel hebt natuurlijk.
Zo’n OLEV is vervelend, maar gelukkig vaak ook weer snel opgelost. De stappen hierboven helpen je hierbij. Heb je toch nog vragen? Neem contact op, we staan voor je klaar.
Beeld: Arthur Lambillotte, unsplash.com