Veelgestelde vragen

Energiecontract

Aanmelden Mega

Dat is megasimpel! Binnen 5 minuten heb jij stroom en/of gas van Mega geregeld.
Bereken je voorschotbedrag, kies het contract dat bij jou past en vul je gegevens in. 

Om je aanmelding compleet te maken hebben we je naam, adres en rekeningnummer nodig. Zo wordt je voorschotbedrag maandelijks afgeschreven en heb jij er geen omkijken naar. 

Wil je een modelcontract of liever zelf je rekening betalen? Neem dan contact op met een energiespecialist van Mega

Na jouw aanmelding gaan we je gegevens controleren. Daarna krijg je van ons een bevestiging per e-mail. Hierin staat ook vanaf welke datum Mega jouw nieuwe energiegleverancier is.

We controleren je gegevens. Als er iets ontbreekt, sturen we je een mailtje. Daar moet je wel op reageren, anders kunnen we je aanmelding niet afmaken. 

Alles compleet? Dan verwerken we je aanmelding en krijg je jouw nieuwe energiecontract per e-mail. 

Stap je over van een andere leverancier?
Dan zeggen wij voor jou je contract op. Let wel op: Mega kan niet zien of je een opzegboete moet betalen. Controleer dit eerst bij je huidige leverancier. 

Vlak voor je overstap wordt het eerste voorschotbedrag afgeschreven. Op de dag dat jouw nieuwe energiecontract start lezen we de meterstanden uit.

Geen slimme meter?
Dan sturen we je een herinnering om jouw meterstanden aan Mega door te geven. 

Ga je verhuizen?
Check dan
verhuizen en geef je verhuizing aan ons door. Mega verhuist gewoon met je mee.  

Ik heb een slimme meter
Dan hoef je niks te doen. Mega leest jouw meterstanden automatisch uit. 

Ik heb geen slimme meter
Dan sturen we je een e-mail met de vraag om je meterstanden aan ons door te geven. Je kunt tot 7 dagen na de startdatum van je nieuwe contract je meterstanden doorgeven. Ben je te laat met doorgeven? Dan kijkt Mega naar het historisch verbruik op jouw adres en maken we een schatting.

Nee hoor, jij hoeft niets te doen. Wil je overstappen naar Mega? Dan zeggen wij jouw oude leverancier voor je op. Daarna stuurt je oude leverancier de jaarrekening op.

Ga je verhuizen?
Meld je dan aan als klant bij Mega op jouw nieuwe adres. En zeg zelf het contract met je huidige leverancier op.

Dat kan. Of je een opzegvergoeding moet betalen, hangt van je huidige contract af. 

Vraag aan je huidige leverancier of je een opzegboete moet betalen. Soms zegt de leverancier dat je een opzegboete moet betalen. Maar als je inlogt op je klantenportaal, blijkt de opzegboete € 0 te zijn. Of maar een paar tientjes. Soms is het alsnog voordeliger om over te stappen naar Mega, én een opzegboete te betalen. Meer weten? Neem contact op. Onze energiespecialisten kijken graag met je mee. 

Lees meer over de regels en maximale opzegvergoedingen.

Dat hangt af van waar in Nederland je woont. Kijk hier om te zien wie jouw netbeheerder is. 

 

Aanbod Mega

Ja. Waar je ook woont in Nederland, Mega levert.

Onze stroom is groen: opgewekt uit zon, wind en biomassa. Alle energie van Mega is Europees. Wil je de precieze herkomst van jouw stroom weten? Kijk dan op het stroometiket.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.

Bekijk ons aanbod hier en check hoeveel je kunt besparen.

Tarieven

per kWh en m3 gelijk zolang als je contract loopt. Je weet dan precies waar je aan toe bent. 

Bij een variabel tarief kan de prijs elke maand veranderen. De prijzen zijn afhankelijk van de energiemarkt. We laten het je altijd op tijd weten als je tarief verandert. Denk je dat de prijzen gaan dalen? Dan kan een variabel contract interessant zijn. 

Met een variabel contract kun je op elk moment overstappen naar een vast tarief. 

Wil je een modelcontract? Neem dan contact op met de klantenservice

Let op: de energiebelasting en netbeheerkosten worden elk jaar door de overheid en je netbeheerder bepaald. Die staan los van het energiecontract en veranderen elk jaar.

De actievoorwaarden ontvang je samen met je energiecontract per e-mail. Je vindt ze ook op mega.nl bij de voorwaarden. Heb je vragen hierover? Neem contact op met een energiespecialist.

Opzeggen contract

Ja dat kan. Je hebt 14 kalenderdagen bedenktijd. Deze gaan in op de datum dat je de aanmeldbevestiging van Mega hebt ontvangen. Binnen deze termijn mag je jouw contract kosteloos stopzetten. Neem hiervoor contact op met een energiespecialist

Heb je een vast contract en zeg je dit op vóór de einddatum? Dan moet je een opzegboete betalen. Dit is wettelijk bepaald. Mega koopt jouw energie vooraf in voor de hele looptijd van jouw energiecontract. En als je eerder stopt, hebben wij energie over. Daarom betaal je een opzegboete. 

Je kunt een inschatting maken van het bedrag in myMega of contact opnemen met een energiespecialist. We helpen je graag verder.

De opzegboete geldt alleen voor vaste contracten. Als je een variabel contract hebt kun je maandelijks opzeggen. De berekening wordt zo gedaan:

  • Je contracttarief 
  • Het tarief van een vergelijkbaar contract (referentietarief)
  • Het verbruik dat overblijft tot het einde van je contract 

Formule: 

(contracttarief – referentietarief) x restverbruik = opzegvergoeding 

Voorbeeld:

Stel, je jaarverbruik is 2.500 kWh en je stopt het contract na 400 kWh. Je contracttarief is € 0,40 per kWh. Het referentietarief is € 0,30 per kWh. 

Je restverbruik is 2.100 KwH

€ 0,40 – € 0,30 = € 0,10

2.100 kWh x € 0,10 = € 210 opzegboete

In je myMega omgeving kun je het gemakkelijk berekenen. Of neem contact op met een energiespecialist.

Gegevens aanpassen

Log in op myMega om je contactgegevens aan te passen. 

Pas je betaalgegevens gemakkelijk zelf aan in je myMega-account. Klik op ‘mijn gegevens’ en ga naar ‘financiële gegevens’.

Energiemeter

Je kunt het beste bellen naar het Nationaal Storingsnummer op 0800-9009.

Als je voor normaal- en daltarief kiest, en je meter hiervoor geschikt is, betaal je overdag het normale tarief. Het daltarief betaal je ‘s nachts, in het weekend en op feestdagen. 

Het daltarief geldt in bijna heel Nederland op weekdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur.

In Limburg en Noord-Brabant geldt het daltarief op weekdagen van 21:00 tot 07:00 uur.

Je kunt alleen normaal- en dalstroom gebruiken als je meter daarvoor geschikt is. Zo’n meter registreert dan nauwkeurig hoeveel je verbruikt tijdens de normale- en daluren. Als je een slimme meter hebt, maak je bijna altijd automatisch gebruik van het dubbele tarief. De precieze tarieven staan in je contract. Deze kun je terugvinden in je myMega. 

Liever dag en nacht hetzelfde tarief betalen? Neem contact met ons op, dan zetten we je contract om naar een enkeltarief.

  1. Vraag eerst een normale aansluiting aan via www.mijnaansluiting.nl.
  2. Je ontvangt meer informatie over je aanvraag en een offerte. Daarna moet je je aanvraag bevestigen.
  3. Nadat je dit gedaan hebt, ontvang je een EAN-code van je netbeheerder.
  4. Nu kun je je aanmelden bij Mega.
  5. Als je netbeheerder je contract met Mega heeft verwerkt, sturen we je een bevestiging per e-mail. Vanaf dat moment kan je contact opnemen met je netbeheerder om je meter te laten plaatsen.
  6. Zodra de meter is geplaatst kunnen we je energie leveren.


Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Cookie voorkeuren