Veelgestelde vragen

Betalingsproblemen

Betalingsregeling

Het kan gebeuren dat je een rekening niet op tijd kunt betalen. Daardoor onstaat er een betalingsachterstand. Dat kan iedereen gebeuren. Om te voorkomen dat je extra kosten hebt of dat je energie wordt afgesloten denken we graag met je mee voor het vinden van een passende oplossing. 

Dit zijn de mogelijkheden:

  • Betaling in één keer
    Kun je toch het volledige bedrag in één keer betalen via iDEAL? Dat is mooi meegenomen. Log in op myMega of gebruik de betaallink uit de herinneringsmail om te betalen via je eigen beveiligde bankomgeving. 
  • Betalingsregeling afsluiten
    Wordt het lastig om in één keer te betalen? Dan kan een betalingsregeling met Mega een oplossing zijn. Dan betaal je de rekening in delen. Dit kun je aanvragen via de link in de herinneringsmail.

    Je vraagt dan een betalingsregeling aan via het factuurdossier in ons betaalsysteem Payt. 

Gratis advies en schuldhulpverlening via Geldfit

Bij Mega werken we samen met Geldfit om je verder te helpen als het lastig is om de energierekening te betalen. Kijk op geldfit.nl/energie voor gratis en anoniem advies, maar ook voor tips om energie te besparen.

Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Bij Geldfit ontdek je wat de mogelijkheden zijn en krijg je hulp bij de aanvraag van een financiële regeling. Ook is er informatie te vinden over ondersteuning in de buurt. 

Kom je er echt niet uit met je schulden? Dan kun je schuldhulpverlening aanvragen bij je gemeente. Wil je liever dat wij de gemeente informeren? Laat het ons dan weten. De gemeente zal vervolgens contact opnemen met je. 

Heb je al schuldhulpverlening en kun je dit aantonen? Laat je schuldhulpinstantie contact met ons opnemen via klanten@mega.nl

Energienoodfonds

De afgelopen jaren hebben we allemaal de impact van schommelende energieprijzen gevoeld. Dat brengt onzekerheid en soms ook zorgen met zich mee. Daarvoor is er een nieuwe regeling die mogelijk financiële ondersteuning kan bieden. Het Energienoodfonds 2025. 

Het Noodfonds is momenteel gesloten.

Het Energienoodfonds is een initiatief van de overheid om huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening te helpen. Het fonds is in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen in financiële problemen komen door de kosten voor gas en elektriciteit. Voor 2025 is er opnieuw een budget beschikbaar gesteld om deze ondersteuning te bieden.

Het Noodfonds is momenteel gesloten.

Benieuwd of je in aanmerking komt voor het Noodfonds? Hieronder vind je de belangrijkste criteria, opgesteld door het Noodfonds. Houd er rekening mee dat deze informatie indicatief is en er geen rechten aan ontleend kunnen worden.

Het Noodfonds helpt huishoudens met een hoge energierekening. Je komt in aanmerking als je een bruto maandinkomen hebt van maximaal 200% van het sociaal minimum. Concreet betekent dit een maximum van € 3.400 voor alleenstaanden en € 4.740 voor samenwonenden (dit bedrag is inclusief vakantiegeld van 8%, maar exclusief eventuele toeslagen).

Daarnaast is het belangrijk dat je zelf een contract hebt met een energieleverancier voor gas, stroom en/of stadsverwarming. De energierekening moet, in verhouding tot je inkomen, aanzienlijk zijn:

  • Verdien je tussen 100% en 130% van het sociaal minimum? Dan moeten je energiekosten minstens 8% van je totale bruto-inkomen bedragen.

  • Verdien je tussen 130% en 200% van het sociaal minimum? Dan moeten je energiekosten minstens 10% van je totale bruto-inkomen bedragen.

Let op: het energiecontract moet op naam van iemand binnen het huishouden staan.

Goed om te weten: het Noodfonds is er voor iedereen met een energieleverancier, dus ook als je geen klant bent van Mega. Nieuw dit jaar is dat ook huishoudens met blokverwarming een aanvraag kunnen doen. Voor alle details verwijzen we je graag naar de website: Tijdelijk Noodfonds Energie

Zodra jouw aanvraag door het Noodfonds is goedgekeurd, ontvang je hierover een e-mail van het Noodfonds. Het Noodfonds informeert Mega hier ook over. Vervolgens ontvang je van Mega ook nog een bevestiging.

  • Heb je nog openstaande bedragen bij Mega of een betalingsregeling lopen? Dan wordt de vergoeding van het Noodfonds gebruikt om deze openstaande bedragen of de betalingsregeling te verminderen.
  • Heb je geen openstaande bedragen en ook geen betalingsregeling bij Mega? Dan verrekenen we het bedrag met je toekomstige rekeningen.
  • Ben je geen klant meer bij Mega en heb je ook geen openstaande schuld?
    In dat geval betalen we de ondersteuning aan je uit.

Te laat betalen

Soms lukt het niet om een rekening op tijd te betalen. Dat is begrijpelijk en kan iedereen gebeuren. Maar het is wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je betalingsachterstand niet verder oploopt. 

Dit zijn de gevolgen van te laat betalen

Bij iedere factuur ontvang je een rekening. Deze moet je binnen 14 dagen betalen. Als je niet op tijd betaalt, start Mega het incassotraject op. Dat is een traject dat uit 6 stappen bestaat.

Het incassotraject van Mega

  1. Herinnering 
    Is de rekening niet op tijd (volledig) betaald? Dan ontvang je een betalingsherinnering. Betaal je alsnog binnen 14 dagen je rekening? Dan hoef je geen extra kosten te betalen. 
  2. Aanmaning
    Als je binnen 14 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering niet op tijd of niet volledig betaalt, stuurt Mega je een aanmaning. Er wordt € 20,00 aan incassokosten in rekening gebracht.
  3. Sommatie
    Als we op de vervaldatum van de aanmaning nog geen (volledige) betaling hebben ontvangen, sommeren wij je om de betaling inclusief extra kosten binnen 14 dagen te voldoen.
  4. Vooraankondiging contractbeëindiging
    Heb je binnen 14 dagen na de sommatie nog steeds niet betaald? Dan worden er wettelijke rente van 7% en buitengerechtelijke incassokosten gerekend volgens de Wet kwaliteit incassodienstverlening (WKI).

    Buitengerechtelijke incassokosten zijn € 40 als de schuld lager is dan € 267. Is het bedrag van de schuld hoger dan € 267? Dan zijn de buitengerechtelijke incassokosten 15% van de totale schuld.

    Je hebt opnieuw 14 dagen de tijd om de kosten te betalen. Anders gaan we over op het stopzetten van je contract. 
  5. Einde contract
    Als je de factuur en alle bijkomende kosten nog steeds niet (volledig) hebt betaald, moeten we je contract stopzetten.

    We brengen je netbeheerder op de hoogte en de levering van energie wordt stopgezet. Tenzij je op tijd een nieuwe energieleverancier hebt gevonden. Wettelijk zijn we verplicht om je gemeente hiervan op de hoogte te brengen.

    Je ontvangt een eindrekening op basis van je verbruik. De schuld moet je alsnog betalen. 
  6. Gerechtsdeurwaarder
    Als je rekeningen onbetaald blijven, dragen we je dossier over aan de gerechtsdeurwaarder. Je bent verantwoordelijk voor de (wettelijke) kosten die hierbij komen kijken.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Cookie voorkeuren