Termijnbedrag

Bij Mega betaal je maandelijks een vast bedrag voor je energieverbruik, wat we het termijnbedrag noemen. Op deze pagina leggen we uit hoe het termijnbedrag werkt, hoe het berekend wordt, hoe je het kunt aanpassen, en hoe je het kunt afstemmen op je persoonlijke situatie.

Hoe berekenen we je termijnbedrag?

Het bedrag dat je maandelijks betaalt, is vastgesteld op basis van de informatie over je energieverbruik die we van je netbeheerder hebben ontvangen. We hebben de jaarlijkse kosten van je verbruik berekend, waarbij we rekening hebben gehouden met je huidige Mega-tarief en contract (zonder eventuele korting), evenals de meest recente vaste leveringskosten, netbeheerkosten en (energie)belastingen.

We streven ernaar om dit zo goed mogelijk op jouw situatie af te stemmen (het zogenaamde aanbod op maat) en tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer je de daadwerkelijke afrekening ontvangt. Dat kan er toe leiden dat we in sommige gevallen je termijnbedrag verhogen.

Jaarlijks berekenen we dus hoeveel energie je naar verwachting gedurende het komende jaar zult verbruiken en wat dit ongeveer zal kosten. Dit totaalbedrag delen we door 12 maanden om je maandelijkse termijnbedrag te bepalen. Hierbij houden we rekening met de seizoenen, aangezien het werkelijke verbruik doorgaans hoger is in de winter, vooral wat betreft gas.

Deze kosten worden gelijkmatig verdeeld, zodat je maandelijks een vast bedrag betaalt. Je termijnbedrag fungeert als een voorschot. Bij het opstellen van je jaarnota zullen we dit bedrag verrekenen met je daadwerkelijke energieverbruik en de bijbehorende kosten.

Hoe berekenen we je termijnbedrag als je een maandelijks variabel tarief hebt?

Naast wat hierboven is vermeld, bepalen we je maandelijkse termijnbedrag door zorgvuldig te analyseren hoeveel energie je historisch hebt verbruikt en welke schommelingen in de energieprijzen per maand naar verwachting zullen optreden tot je jaarlijkse afrekening. Het is belangrijk te beseffen dat deze prognose kan veranderen als gevolg van ontwikkelingen op de energiemarkt.

Jaarlijks een herzien termijnbedrag

Je termijnbedrag is voornamelijk gebaseerd op je energieverbruik van het afgelopen jaar. Als blijkt dat je termijnbedrag te laag was, dien je bij te betalen bij de jaarnota en zullen we je termijnbedrag verhogen. Als je daarentegen maandelijks te veel hebt betaald, verlagen we het bedrag. Deze verlaging is uiteindelijk wel afhankelijk van eventuele nieuwe, hogere tarieven of overheid geldende maatregelen zoals verhoogde (energie)belastingen. Het kan dus voorkomen dat je geld terug krijgt, maar door de gestegen energietarieven en belastingen, je termijnbedrag hetzelfde of hoger wordt.

Daarnaast kunnen de vaste leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen veranderen. Wij schatten de prijswijzigingen voor het komende jaar in, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan. In geval van jaarlijkse tariefwijzigingen, contractverlengingen of -wijzigingen passen we je termijnbedrag niet automatisch aan, maar zullen deze verschillen bij de jaarnota worden verrekend.

Een gewijzigd termijnbedrag?

Is er een verschil tussen het termijnbedrag dat werd aangekondigd bij je persoonlijke berekening (op maat gemaakt aanbod) en het nieuwe termijnbedrag? Dit kan om verschillende redenen het geval zijn:

  • Het door jou ingevoerde verbruik wijkt aanzienlijk af van het verbruik dat je netbeheerder aan ons heeft doorgegeven.
  • De berekening van je termijnbedrag houdt geen rekening met mogelijke kortingen. Maak je geen zorgen, eventuele kortingen worden automatisch berekend op je jaarnota na minimaal 1 jaar.

myMega: advies over je termijnbedrag

In myMega voorzien we je maandelijks van een termijnbedrag advies. Dit advies houdt rekening met je meest recente energieverbruik en de op dat moment geldende vaste of variabele tarieven.

Wij raden je aan om dit advies vaak en in ieder geval elke maand te raadplegen en op te volgen. Op die manier betaal je altijd een termijnbedrag dat aansluit bij je werkelijke verbruik, waardoor onaangename verrassingen bij de jaarnota worden voorkomen.

Wil je je termijnbedrag aanpassen?
Je kan dit tot 20% verlagen. Ga in myMega naar ‘Facturen’ en klik op ‘Verander termijnbedrag’.

Wil je meer verlagen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Een antwoord op al jouw vragen

  • Waar kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

    Op myMega kan je jouw contactgegevens wijzigen zoals: je e-mailadres, correspondentieadres, en telefoonnummer. Je kan deze wijzigen door rechts bovenaan in myMega op instellingen te klikken.

  • Hoe kan ik mijn meterstanden doorgeven of inzien?

    De meterstanden doorgeven of inzien kan je in myMega bij producten door meterstanden te selecteren. Heb je een slimme meter waarbij de slimme functie is geactiveerd dan hoef je geen meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter dan vragen we de meterstanden op: bij de start van het contract, voor je jaarnota, bij een tarief wissel of wanneer je gaat verhuizen.

  • Kan ik mijn rekeningnummer of betaalmethode wijzigen?

    Je kan heel makkelijk je rekeningnummer wijzigen in myMega door bij instellingen op “financiële informatie” te klikken. Vul je nieuwe betaalgegevens in bij “rekeningnummer” en “tenaamstelling”. Zodra jouw wijziging is verwerkt ontvang je een bevestiging via e-mail.

    De betaalmethode kan je wijzigen bij instellingen door op “financiële informatie” te klikken. Je kan hier kiezen uit automatische incasso of factuur. Kies je voor factuur dan brengen we €3 per nota in rekening.

  • Hoe kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

    Het termijnbedrag kan je wijzigen op myMega bij facturatie. Klik op "verander mijn termijnbedrag". Je kan het termijnbedrag wijzigen met behulp van een schuifbalk. Bij het verlagen of verhogen van het termijnbedrag ontvang je een persoonlijk advies op basis van het verbruik in het verleden. Zo voorkom je verrassingen bij je jaarnota. Wil je het termijnbedrag aanpassen buiten het persoonlijk advies dan kan je de klantenservice contacteren via het contactformulier.

  • Waar kan ik mijn facturen raadplegen?

    Op myMega heb je bij facturen een facturatieoverzicht. Je kan de facturen inzien door op het “PDF icoon” te klikken. Je downloadt dan een kopie van de factuur.

  • Hoe weet ik of mijn betaling is verwerkt?

    Op myMega kan je bij facturen de betaalstatus van je facturen inzien. Maak je het termijnbedrag zelf aan ons over, dan kan het tot 3 werkdagen duren voordat we je betaling hebben verwerkt.

  • Kan ik mijn tarieven en contract inzien?

    Je tarieven kan je inzien op myMega bij contracten. Navigeer naar tarieven en klik op "bekijk details". Je hebt nu een overzicht van je huidige actieve tarieven.

    Bij contracten kan je ook jouw product, looptijd en aansluiting gegevens raadplegen.

  • Hoe kan ik mijn verhuis doorgeven?

    Je kan heel makkelijk je verhuis doorgeven via myMega door bij producten op "verhuizen" te klikken. Vul je nieuwe adresgegevens in en wij gaan voor je aan de slag. Je ontvangt een bevestiging, wanneer je verhuis is verwerkt. Geef uiterlijk 3 werkdagen voor de datum van de sleuteloverdracht je verhuizing door via myMega. Eerder doorgeven mag natuurlijk ook! Heb je tijdelijk energie nodig op 2 adressen, dat is geen probleem, de levering mag maximaal 1 maand overlappen.

  • Kan ik mijn verbruik inzien?

    Dat kan zeker! Je kan inzicht krijgen in je verbruik op myMega. Het verbruik kan je dagelijks, per maand en jaarlijks checken wanneer je een slimme meter hebt. Ook krijg je een overzicht van de kosten van je verbruik. De getoonde kosten zijn inclusief alle belastingen maar blijven slechts een indicatie. De uiteindelijke daadwerkelijke kosten vind je op je jaarrekening.

    Je kan jouw verbruik nog nauwkeuriger opvolgen door Mega toestemming te geven om je P4 standen uit te lezen. Met P4-intervalstanden kan je jouw energieverbruik en -productie op een veel nauwkeuriger niveau monitoren dan ooit tevoren. Deze intervalstanden, met een interval van 15 minuten, stellen je in staat om verbruikspatronen te analyseren, efficiëntie te verbeteren en je energiebeheer te optimaliseren.

  • Waarom ontvang ik een aanpassing van het termijnbedrag?

    Termijnbedrag
    Bij Mega betaal je maandelijks een vast bedrag voor je energieverbruik, wat we het termijnbedrag noemen.

    Hoe berekenen we je termijnbedrag?
    Het bedrag dat je maandelijks betaalt, is vastgesteld op basis van de informatie over je energieverbruik die we van je netbeheerder hebben ontvangen. We hebben de jaarlijkse kosten van je verbruik berekend, waarbij we rekening hebben gehouden met je huidige Mega-tarief en contract (zonder eventuele korting), evenals de meest recente vaste leveringskosten, netbeheerkosten en (energie)belastingen.

    We streven ernaar om dit zo goed mogelijk op jouw situatie af te stemmen (het zogenaamde aanbod op maat) en tegelijkertijd willen we ervoor zorgen dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan wanneer je de daadwerkelijke afrekening ontvangt. Dat kan er toe leiden dat we in sommige gevallen je termijnbedrag verhogen.

    Jaarlijks berekenen we dus hoeveel energie je naar verwachting gedurende het komende jaar zult verbruiken en wat dit ongeveer zal kosten. Dit totaalbedrag delen we door 12 maanden om je maandelijkse termijnbedrag te bepalen. Hierbij houden we rekening met de seizoenen, aangezien het werkelijke verbruik doorgaans hoger is in de winter, vooral wat betreft gas.

    Deze kosten worden gelijkmatig verdeeld, zodat je maandelijks een vast bedrag betaalt. Je termijnbedrag fungeert als een voorschot. Bij het opstellen van je jaarnota zullen we dit bedrag verrekenen met je daadwerkelijke energieverbruik en de bijbehorende kosten

    Hoe berekenen we je termijnbedrag als je een maandelijks variabel tarief hebt?
    Naast wat hierboven is vermeld, bepalen we je maandelijkse termijnbedrag door zorgvuldig te analyseren hoeveel energie je historisch hebt verbruikt en welke schommelingen in de energieprijzen per maand naar verwachting zullen optreden tot je jaarlijkse afrekening. Het is belangrijk te beseffen dat deze prognose kan veranderen als gevolg van ontwikkelingen op de energiemarkt.

    Jaarlijks een herziening van het termijnbedrag
    Je termijnbedrag is voornamelijk gebaseerd op je energieverbruik van het afgelopen jaar. Als blijkt dat je termijnbedrag te laag was, dien je bij te betalen bij de jaarnota en zullen we je termijnbedrag verhogen. Als je daarentegen maandelijks te veel hebt betaald, verlagen we het bedrag. Deze verlaging is uiteindelijk wel afhankelijk van eventuele nieuwe, hogere tarieven of overheid geldende maatregelen zoals verhoogde (energie)belastingen. Het kan dus voorkomen dat je geld terug krijgt, maar door de gestegen energietarieven en belastingen, je termijnbedrag hetzelfde of hoger wordt.

    Daarnaast kunnen de vaste leveringskosten, netbeheerkosten en belastingen veranderen. Wij schatten de prijswijzigingen voor het komende jaar in, zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan. In geval van jaarlijkse tariefwijzigingen, contractverlengingen of -wijzigingen passen we je termijnbedrag niet automatisch aan, maar zullen deze verschillen bij de jaarnota worden verrekend.

  • Hebben jullie een termijnbedrag advies?

    In myMega voorzien we je maandelijks van een termijnbedrag advies. Dit advies houdt rekening met je meest recente energieverbruik en de op dat moment geldende vaste of variabele tarieven.

    Wij raden je aan om dit advies vaak en in ieder geval elke maand te raadplegen en op te volgen. Op die manier betaal je altijd een termijnbedrag dat aansluit bij je werkelijke verbruik, waardoor onaangename verrassingen bij de jaarnota worden voorkomen.

    Wil je je termijnbedrag aanpassen? Je kan dit tot 20% verlagen. Ga in myMega naar "Facturen" en klik op "Verander termijnbedrag".

    Wil je meer verlagen? Neem dan contact op met onze klantenservice.