Je kijkt op je voorschotrekening en denkt: “Dit is niet mijn verbruik, er klopt iets niet.” Dat kan soms gebeuren. De meterstanden zijn verkeerd opgeschreven, geschat of een aanpassing is niet goed doorgekomen. Meestal is het snel en gemakkelijk op te lossen. Maar het is wel belangrijk dat je bewijs hebt.
Stap 1: maak een duidelijke foto van de meter
Zie je dat de meterstand op de meter niet klopt bij wat er op je rekening staat? Maak een foto en zorg ervoor dat de meterstand én het nummer van je meter goed zichtbaar zijn. Ook is het belangrijk dat de datum van het maken van de foto automatisch geregistreerd wordt. Dit is bij de meeste telefoons standaard, als je met je telefoon een foto maakt. Maar je kunt ook een speciale camera-app gebruiken die de datum erop zet als watermerk.
Stuur de foto naar je energieleverancier en leg uit wat er aan de hand is. Zo kan je leverancier aan de slag en het probleem verhelpen met een correctie.
Check ook dit artikel even. Het is misschien een simpele tip, maar het kan je al snel honderden euro’s besparen.
Stap 2: wat voor soort meterstand is er verkeerd?
Er zijn verschillende soorten meterstanden. Het is handig om te weten welke stand verkeerd is. Zodat je energieleverancier het probleem gemakkelijk en snel kan verhelpen.
- Beginstand
De meterstand van het moment dat jouw contract is begonnen. - Tussenstand
De meterstand die tussentijds is opgenomen of berekend, zoals een jaarlijkse rekening of een voorschotrekening. - Einstand
De meterstand op het moment dat je jouw contract hebt gestopt.
Stap 3: check of je meterstand aangepast kan worden
En wie de aanpassing moet doen. In deze tabel zie je wanneer een energieleverancier de meterstanden nog kan aanpassen. En of er een minimale afwijking in de meterstanden mag zitten, of niet.
Limiet op meterstanden ouder dan 90 dagen
Meterstanden hebben als het ware een houdbaarheidsdatum. Dat heeft te maken met het marktproces. Als een meterstand ouder is dan 90 dagen, moeten leveranciers onderling gaan verrekenen. Een omslachtig proces. Daarom hebben alle energieleveranciers samen afgesproken dit alleen nog te doen bij grote verschillen van 1000kWh en 500m3 of groter.
Fout in de eindstand wordt opgelost door je nieuwe leverancier
Dat klinkt misschien een beetje gek. We leggen je uit hoe het werkt. De eindstand van je oude leverancier is tegelijkertijd de beginstand van je nieuwe leverancier. Daarom is er een afspraak dat als er een fout is gevonden in de einstand, de nieuwe leverancier het proces opstart. Dus bij fouten in de eindstand weet je nu wat je moet doen, contact opnemen met je nieuwe leverancier.